mandag den 11. juli 2011

Hæklet halskæde

Hæklet halskædeSå har jeg endelig fået taget billeder af en hæklet halskæde jeg lavede for noget tid siden. Jeg kunne ikke dy mig og tog billedet på det skønne grønne græs i haven ved sommerhuset på Sejerø. Uh et dejligt vejr det er!

Jeg nyder at få lidt frisk luft og efter det regnskyl vi havde i København er det godt at komme lidt væk fra oversvømmede kældre og bilos.

Jeg arbejder nu på en nålepude som er en blodig afhugget finger som man så kan sætte sine nåle i. Ja lidt makabert kan man vel kalde det, men sjovt. Lige på trods af at jeg lavede en kæmpe fejl som gjorde mig så irriteret at jeg måtte starte forfra efter 3 dages arbejde. Men sådan går det og jeg er i godt humør over at det nu bliver helt rigtigt og bestemt brugbart.

Vil du se hækleopskriften på halskæden ovenfor, så se herunder:



Hæklet halskæde

Til denne halskæde kan du bruge den størrelse hæklenål, perler og det garn du selv synes passer. Det er godt at have lidt tålmodighed da formen på perle-betrækket kræver den helt samme fasthed hele vejen igennem arbejdet. Lav en test og se så om du skal lave lidt om på opskriften.

Hvis du ikke er så erfaren når det kommer til at hækle så se hvad forkortelserne betyder til sidst i indlæget.

Du skal bruge:

Hæklenål nr. 2 (ca)
Garnrester
Træperler
Sort lædersnor


  • 4 lm samles til en ring med 1 km i 1. lm
  • 1. omgang: du skal nu hækle 1 lm og derefter 9 fm i ringen
  • 2. omgang: forsæt nu som i en spiral og hækl 2 fm i hver af de 9 fm så du nu har 18 masker
  • 3. omgang: fortsæt igen som i en spiral og hækl 1 fm i hver af de 18 masker
  • (4. omgang: jeg sprang denne omgang over så perlebetrækket passede til mine perler. Omgangen består i at gentage punkt nr 3. Hvis dét du har hæklet dækker halvdelen af din perle kan du gå direkte til næste punkt.)
  • 5. omgang: du skal nu hækle 2 fm sammen (se nedenfor for hvad dette betyder). Nu hækles *1 fm i næste maske og derefter 2 fm sammen*. Gentag fra * til * i alt 5 gange. Hækl nu 1 fm i næste maske.
  • 6. omgang: du skal nu hækle 1 fm i hver af de 12 masker
  • Læg nu træperlen i
  • Fortsæt med at hækle 2 fm sammen til kuglen lige præcis er dækket. Hvis du fortsætter med at hækle 2 fm sammen for længe vil betrækket ikke side til om perlen.
  • Hæft ender og sæt perlerne på lædersnoren i den ønskede længde og bind en knude på hver side af hver enkelt perle.


2 fm sammen: at hækle to fastmasker sammen betyder at du hækler én fastmaske uden at trække garnet igennem de to masker du har på din pind. Så hækler du én til fastmaske så du har 3 masker på pinden og trækker nu garnet igennem alle 3 masker.

Jeg har lavet links så du, hvis du gerne vil lære at hækle de andre typer masker, kan klikke på den salgs maske du vil lære og kan se en video hos Drops Garnstudio:


Kast dig ud i det og let your freak flag fly!

1 kommentar:

  1. Kæreste Lea skat, her ligger jeg i min mega store seng i Irland og kan ikke sove.Den her kæde ser dog for sij ud, meget smuk synes jeg, den glæder jeg mig til at se i virkeligheden.
    Knus her fra Jeppe i baronens seng !!! (Sara)

    SvarSlet