mandag den 25. juli 2011

Sukkerfattig og skøn gullerodskage

Sukkerfattig gullerodskage med rosiner og mandlerSå var det lige at der i et blad dukkede en opskrift på en lækker og sund gullerodskage op. Sunde og sukkerfattige kager er ellers ikke noget jeg er særlig vild med. Jeg synes, at hvis man virkelig skal have kage, så skal den have hele armen. Men jeg må indrømme at denne her kage er en af de bedste kager jeg har smagt, selv når jeg tænker på dem med masser smør og sukker.

I kagen er der rosiner som søder og mandler som tilføjer lidt crunch og ekstra konsistens.

Opskriften er usædvanlig fordi den meget nemt kan laves om og der nemt kan tilføjes nye ingredienser. Den kan genopfindes og er virkelig velegnet til eksperimenter. 

At eksperimentere med opskrifter og lave lidt om her og der, er noget af det jeg synes er allersjovest. Når jeg skriver nye opskrifter ind i min mad-notesbog gør jeg altid plads i siden til at notere efterhånden som jeg laver den igen og igen. Lidt af en nørd har man vel lov at være.

Vil du se opskriften så klik på linket herunder:

Gullerodskage med rosiner og mandler

Husk at du i denne opskrift kan fremhæve forskellige smagsgiverne. Du kan give den et ekstra pift af ingefær eller kanel, erstatte lidt af melet med kokosmel eller andet godt.

Du skal bruge:
  •  200 g mandler 
  • 150 g hvedemel 
  • 2½ tsk bagepulver 
  • 1 tsk stødt kanel 
  • 1 tsk revet frisk ingefær
  • Et knsp salt 
  • 250 g gulerødder (helst økologiske)
  • 75 g honning (helst en der ikke er for sød. Jeg bruger Coop Änglamark økologisk honning)
  • 4 flotte økologiske æg 
  • Fintrevet skal af 1 øko citron 
  • 100 g rosiner/tørrede tranebær/blåbær eller andet opfindsomt. Du kan også bruge en blanding af disse.

  1. Tænd ovnen på 180 grader.
  2. Mandlerne hakkes til groft mel og blandes i en skål med hvedemel, bagepulver, kanel og ingefær. Jeg synes det er lækkert at der er stykker med mandler i kagen som er meget grofthakket. Så du kan hakke en del af mandlerne meget groft og resten til groft mandel-mel.
  3. Skræl og riv gulerødderne.
  4. Smelt nu honningen i en lille gryde. 
  5. Imens honningen smelter slås æggene ud i en skål. Massen kommer til at vokse så det er godt at bruge en lidt stor skål.
  6. Når honningen er smeltet hældes honningen lidt efter lidt op i skålen til æggene imens der piskes med elektrisk håndmixer. Fortsæt med at piske til du har en tyk og luftig creme. Dette tager ca 5-6 minutter.
  7. Vend nu melblandingen med mandler, gulerødder og citronskallen i æggemassen. Vær opmærksom på at vende blandingen sammen (og ikke røre) da du på denne måde beholder luftigheden. 
  8. Tilsæt nu rosiner og/eller tranebær.
  9. Hæld dejen i en sandkageform med bagepapir i.
  10. Bag nu kagen i 35 – 45 min. Kig til den efter de 35 min og brug en strikkepind eller lign. til at stikke i den. På denne måde kan du se om den er færdig eller om der stadig hænger dej ved. Kagen skal være fugtig og blød så pas på at den ikke får for meget.
  11. Når kagen er færdig lader du den stå i formen i 10 min før den vendes ud på en rist og køles af.
Let your freak flag fly! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar