fredag den 15. juni 2012

At sy forgæves

Nogle gange når jeg kigger på de seje og sjove blogs om broderi og håndarbejde i det hele taget, kan jeg få en mini-nedtur. Ikke en ubehagelig nedtur, men jeg kommer til at fundere over hvordan de kan lave så fejlfrie og flotte ting. Og hvor vildt mange projekter de laver hele tiden. Det kan føles som om man ikke kan følge med.

Jeg har i den sidste uge arbejdet på et broderi som jeg nu må erkende bare ikke dur. Der har været mange praktiske problemer forbundet med at lave mønsteret og efter jeg har lavet alt grundarbejdet og fået syet en del er det blevet mere og mere tydeligt, at det ikke bliver som jeg havde forestillet mig. Jeg ville lave en blå hjerne men vinklen er lidt for mærkelig og det ligner mere en blå klump ost.

Broderi af en hjerne.

Det synes jeg er en vigtig ting at skrive om! For hvis I der sidder derude bag skærmene også kan få mini-nedtur over mislykkede projekter, så er det sundt at høre at det altså nogle gange bare går galt. Selv for dem som for det meste da har styr på nål og tråd. Det kan gå galt for alle!

Hvis projektet ikke kan reddes er det bare at gå videre til det næste. Det har jeg i hvert fald tænkt mig at gøre!

3 kommentarer:

  1. Nogle gange indfries egne forventninger ikke og en nedtur er klar til at springe på en.
    Men når jeg ser den "blå klump ost" var jeg ikke ét sekund i tvivl om det var en hjerne. Så fra mit perspektiv kan jeg ikke se det der ikke fungerer.
    Jeg kan sågar se et lille blåt fly der flyver direkte nord på - og det giver det hele en herlig humoristisk vinkel.
    hvad ville der ske hvis du lavede den færdig?

    SvarSlet
  2. Hej Mir!

    Broderiet er smidt væk fordi jeg er af den tro, at hvis man ser på broderiet og føler sig skuffet, så vil man aldrig kunne hænge det op på væggen og nyde synet. Hvis man kan og har overskud give det altid mening at starte forfra og prøve igen. Det kan der være stor glæde forbundet med også!

    Man skal jo hele tiden øve sig på sit håndværk og man lærer kun ved at fejle og finde ro i sindet når man regner ud hvordan man reparerer problemet.

    Jeg er sikker på at jeg vender tilbage til ideen. Jeg er allerede i gang med at lave lidt research så jeg rammer den helt rigtige vinkel næste gang :o)

    God sommer!

    SvarSlet
  3. Hej Lea

    Håber turen til øen indfrier alle forventningerne!
    Jeg respektere fuldt ud din beslutning om at kassere værket - kreativitet er en meget følelsesmæssig process.
    Selv har jeg stort set ikke noget selvkreeret hængene alle hemmeligheder og tvists kender jo alt til og finder ikke noget nyt. De ting der ikke er i arkvierne men er fremme i lyset er det som regel fordi der teknisk er lykkes noget der er gået over mine forventninger. Og så er det det de fremviser.

    Du må også have en brav sommer.

    SvarSlet