torsdag den 19. juli 2012

Horus' Øje og et lommetørklæde

Min bedstefar var en nydelig herre. Et af mine klareste minder om ham er, hvordan han stod og vinkede farvel, når man skulle hjem fra et besøg hos ham og min bedstemor. Han havde ALTID et hvidt lommetørklæde (et rigtigt et af linned vel at mærke!), som han viftede så fint med, når man kørte væk. Det var på en måde ret magisk, og når man hang ud af vinduet for at vinke tilbage, føltes det næsten som om man befandt sig i 1920'erne, hvor herrerne var galante og kvinderne yndige og svære at få på krogen.

Rigtige lommetørklæder af linned er sådan en fin ting, som jo faktisk nu hører fortiden til. Men det er en skam! I gamle dage dekorerede man lommetørklæder med fine broderier, monogrammer og med blonder. Jeg har tænkt mig at arbejde for, at rigtige stof-lommetørklæder skal genindføres!!!!

Med min bedstefar i tankerne bestemte jeg mig for at lave et lille lommetørklæde, som jeg selv kan bruge til at vinke farvel til mine gæster. For det er en tradition, som jeg synes skal holdes ved lige. Men hvad skulle jeg brodere på det......?

I min research fandt jeg et gammelt symbol, som stammer helt tilbage fra de gamle ægyptere. Det er Horus' Øje. Ægypterne malede symbolet i stævnen på deres både, når de skulle ud på eventyr som beskyttelse og som et symbol for en sikker rejse. Og det synes jeg altså er fuldstændig oplagt at brodere på min vinke-farvel-klud! Så jeg lavede det som "whitework" (hvilket bare betyder at sy med hvid tråd på hvidt stof).

Lommetørklæde med broderi. Horus Øje.

Du kan også sy Horus' Øje! Der findes uendeligt mange versioner af symbolet, og du skal bare vælge den, der taler til dig. Mit broderi er lavet med kædesting, fladsting og bagsting. På engelsk hedder stingene chain stitch, satin stitch og backstitch. Grunden til at I får navnene på engelsk er, at der på nettet findes meget mere assistance til nybegyndere på engelsk.

Let your freak-flag fly!

(Indlægget her er blevet redigeret af komma-politiet efter udgivelsen. Bær venligst over med den forsinkede tegnsætning.)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar