mandag den 17. september 2012

Bogmærke og bip-ord

Så er jeg færdig med endnu et lille sjovt projekt. Jeg arbejder stadig på en serie af hvad jeg kalder "brugbare broderier". Broderi behøver ikke bare hænge på væggen, det kan også anvendes i dagligdagen.

Denne gang har jeg lavet et korsstingsbroderi til bogmærke. Man må endelig ikke være bange for at bruge frække ord eller bandeord i broderi. Jeg synes at det giver en sjov kontrast mellem det gamle håndværk og det mere "moderne" budskab.

Subversive bookmark with skulls. Cross stitch. Fuck off Im reading.

Vil du lære hvordan man laver sådan et bogmærke så klik på linket herunder:

F*&# off, I'm reading - bogmærke

For at lave dette bogmærke skal du bruge:
  • Aida stof (korsstings-stof)
  • Broderinål
  • DMC broderitråd (jeg har brugt helt almindelig sort tråd og metallisk sølvtråd. Du kan bruge lige de farver DU vil!)
  • En broderiramme
  • En tekstilpen
  • Skråbånd
  • Et stykke bomuldsstof til bagsiden (jeg har brugt et sort stykke stof)
  • Et strygejern til finish
Cross stitch pattern for bookmark. Fuck off Im reading.
  1. Sæt dit aidastof i en broderiramme og sy korsstingsmotivet på billedet ovenfor. (Alle mine egne mønstre findes også under fanebladet "Lea's broderi-mønstre".
  2. Tag broderiet ud af rammen, tænd dit strygejern og giv det en tur. Man skal altid stryge sit broderi inden montering. Vær dog opmærksom på ikke at give det for høj varme, særligt hvis du bruger metallisk tråd.
  3. Marker nu med en tekstilpen ca 1 1/2 - 2 cm fra motivet, hele vejen rundt. Dette gør det nemmere at klippe motivet lige ud.
  4. Klip også et stykke stof til bagsiden. Dette i samme mål som aida-stoffet.
  5. Både aida-stoffet og bagside-stoffet ries nu i kanten på en symaskine eller i hånden.
  6. Hvis du som mig bruger skråbånd til kanten, så skal du sy de to stykker stof sammen vrang mod vrang.
  7. Herefter sys skråbåndet på hele vejen rundt i kanten.
  8. Klip et ekstra stykke skråbånd, fold det en enkelt gang og sy det sammen. Dette stykke bånd kan nu monteres på på bagsiden (se billedet af det færdige bogmærke)
  9. Tænd dit strygejern igen og pres forsigtigt kanterne på bogmærket flade.
  10. Værsgo at bruge dit nye bogmærke!
Let your freak flag fly!

2 kommentarer:

  1. Hej Lea - atter en skøn ide fra din hånd. Kan man bestille et par bogmærker ? Ordet er frit.
    KH Ane

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ane!
      Lige nu er jeg optaget af en masse nye kreative ting og teknikker, så der er ikke så meget plads til bestillingsarbejde lige nu. Men jeg lover at sige til hvis jeg kan se at der er tid og lyst til at lave bogmærker! Det er en rigtig fin lille hjemmelavet ting :o) Tak for din hilsen!! xx Lea

      Slet