søndag den 28. oktober 2012

Et grønt hul


3D Freestyle broderi i grøn cirkelform

Her ses mit seneste broderi. Dette broderi opstod på en sjov måde. Jeg har haft en kort periode, hvor jeg på ingen måde følte mig inspireret til at svinge nålen. Det sker jo engang imellem! Der var ingenting i min hjerne, kun et sort hul. Så da min kære mor foreslog mig at brodere det der nu engang var, et sort hul, ja så udviklede projektet sig til et grønt hul. Og så vendte inspirationen tilbage.

Jeg kom frem til en abstrakt og også udfordrende version. Når man skal brodere noget i en cirkelform som dette, er der flere problematikker og tekniske udfordringer. Dette gør det til et lidt svært men også et sjovt projekt!

Udfordring nr 1. Det er utrolig vigtigt at den færdige cirkel ser lige ud! Hvis cirklen bliver skæv eller ovalformet, ja så er det jo ikke en cirkel.

Udfordring nr 2. Hvert led på cirklen skal se fuldendt ud, og det må ikke være voldsomt tydeligt hvor stinget starter og slutter. Der vil derfor være nogle typer sting der ikke egner sig til dette projekt.

Vil du også udfordre dig selv og lave et grønt hul (eller måske et blåt, lilla eller lyserødt hul), så klik på linket herunder for at få mine tips og tricks til et sådan projekt.

Et grønt hul

Jeg har til dette projekt brugt tråden 'coton perle no 5'. Denne tykkelse tråd fortrækker jeg stort set altid til projekter som dette. 3D sting træder ikke ordentlig frem hvis man bruger standard broderitråd (altså 'embroidery floss'). Du kan også bruge 'coton perle no 3' eller uldgarn. Alle typer broderitråde med en form for fylde vil være at foretrække.

Vælg et stykke stof som egner sig til brug med din valgte type tråd.

Du skal nu tegne nogle linjer på stoffet, som du kan bruge som en guideline til dit cirkelformede broderi. Søg på billeder af "concentric circles". Se fx HER.

Brug nu en tekstilpen til at overføre cirklerne til stoffet, så du er sikker på at dit broderi bliver HELT lige og cirkelformet.

Du kan nu spænde stoffet i en broderiramme, sikre dig at det sidder helt lige og ikke er trukket skævt i rammen, og så er det bare at gå i gang!

Navnene på stingene jeg har brugt (som alle egner sig til dette projekt) får i på engelsk. Dette er fordi at det er MEGET nemmere at finde instruktioner på de forskellige sting på engelsk. De sting jeg har brugt til mit broderi er (indefra og ud):

  • Drizzle Stitch (med kun 4 masker på hvert sting)
  • Plaited Braid Stitch
  • Whipped Backstitch
  • Ladder Stitch
  • Whipped Chain Stitch 
  • Open Cretan Stitch (jeg har lavet 2 sæt Open Cretan Stitch i hver sin farve. De overlapper hinanden) 
  • Raised Chain Stitch
  • Open Chain stitch (I hvert mellemrum i af dette sting har jeg lavet en Colonial Knot)
  • Double Knot Stitch
  • Double Blanket Stitch Variation
  • Diagonally Striped Raised Band
  • Chain Stitch
  • Bouillon Knots (med lille mellemrum imellem hvert sting)


Dette er et godt projekt for én der har nogen erfaring med broderi. Jeg vurderer dog at det ikke er velegnet til en begynder. Er du begynder og vil gerne have et godt projekt at starte med, så har jeg herunder fundet et par projekter der passer til dig.

Køleskabsmagnet
Medaljon
Bandeord
Blond-bond girl

Ingen kommentarer:

Send en kommentar