onsdag den 6. februar 2013

En blå æske med 3D broderi

Nogle gange sker det at en julegave ikke bliver færdig til tiden. Det skete for mig i år. Materialerne nåede ikke frem til mig, og derfor blev gaven forsinket. MEN nu er den færdig! Jeg har gået og arbejdet på gaven her som er en blå version af denne æske. Endelig kunne jeg gøre den færdig og den er nu nået frem til min kære moster.

Blå æske med 3D broderi. Dimensionelle broderisting.

Blå æske med 3D broderi. Dimensionelle broderisting.

Jeg er meget tilfreds med resultatet. Det er en teknisk svær opgave og det er ikke et begynderprojekt. Men det er utrolig tilfredsstillende når det hele til sidst går op i en enhed.

Hvis du vil se hvordan jeg har monteret broderiet og se et link til hvilke broderisting jeg har brugt, så læs hele indlægget herunder.


Blå æske med 3D broderi

For at se hvilke broderisting jeg har brugt skal du klikke på linket HER. Jeg lavede nemlig en liste over stingene da jeg blev færdig med den røde æske.

Æsken som er beregnet til formålet her hedder en "trinket bowl" og kan bla. købes hos Sew and So.

Montering tutorial:

Trin 1: Inden du går i gang med broderiet skal du bruge den øverste ramme, som fungerer som låg til æsken. Tag en tekstilpen (vanishing) og marker på stoffet hvor stort dit broderi skal være, så det passer til æskens låg. Når broderiet så er færdigt kommer det til at se sådan her ud:

Blå æske med 3D broderi. Montering tutorial. Vejledning.
Trin 1

Trin 2: Vend nu rammen så den vender den 'rigtige' vej, og marker med tekstilpennen hele vejen rundt om låget. Sørg for at broderiet er centreret.

Blå æske med 3D broderi. Montering tutorial. Vejledning.
Trin 2

Trin 3: Sådan her ser markeringen ud når låget fjernes. Check igen at broderiet er helt centreret. Når du er sikker, så klip omhyggeligt det overskydende stof fra. Herefter ries kanten grundigt. Du kan eventuelt også bruge "Fray Check" som er en form for tekstil-lim der sørger for at kanterne ikke løber op.

Blå æske med 3D broderi. Montering tutorial. Vejledning.
Trin 3

Trin 4: Læg nu alle delene fra æsken klar. Sæt broderiet i den runde ramme/låg, og læg derefter skumpladen/sponge under broderiet. Herefter placeres det hvide stykke pap under de to dele i låget. Sørg her for at broderiet sidder som det skal og at det er centreret i rammen. 

Når du føler dig sikker på at broderiet sidder lige, kan metalpladen skubbes op i låget under de 3 dele. Den side med forhøjningen skal vende opad mod broderiet. Metalpladen skubbes helt på plads med tommelfingrene. Du kan eventuelt sikre pladen med lim fra en limpistol. Dette gøres ved først at fordele lidt lim i kanten inden du sætter metalpladen på plads.

Blå æske med 3D broderi. Montering tutorial. Vejledning.
Trin 4

Så er du færdig og æsken kan tages i brug! Get your stitch on!

4 kommentarer:

  1. Den blev sgu flot du! Sejt mand!

    SvarSlet
  2. Hej
    Super flot broderi og ja krævende broderi teknisk.

    mvh.

    Sting for sting

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg takker! Mange gange! God solskinsdag til dig Sting for Sting :-)

      Slet