torsdag den 26. maj 2011

Lækker Lemon Curd

I weekenden er jeg blevet hyret af moster til at producere lækre cupcakes så hun kan vinde en kagekonkurrence (lidt snyd er det vel, men hva fanden). Jeg prøver at starte i god tid og eftersom min cupcake-specialitet er citron cupcakes med lemon curd i midten har jeg startet processen i god tid og laver den lækre citron creme i dag.

Lemon curd er en lækker syrlig og sød creme man kan putte i kager, på scones eller på brød. Hvis ikke du kender den kan jeg fortælle dig at det SKAL prøves!

Hvis du vil lave lemon curd skal du bruge:
  • 8 past. æggeblommer
  • 2 dl frisk økologisk citronsaft
  • ca 340 g sukker
  • 160 g smør
  • 2-3 spsk revet økologisk citronskal
    Lemon curd i vandbad
  1. Start et vandbad med en skål over lidt kogende vand (det behøver ikke bulderkoge!). Husk at når du laver vandbad må skålens bund aldrig må røre vandet.
  2. Bland æggeblommerne, sukker og citronsaften i skålen over det kogende vand og rør jævnligt med en ske eller plastik dejskraber. Pas på ikke at røre luft ind i massen.
  3. Lad cremen begynde at tykne. Det tar ca 10-20 min, men det er svært at sige præcis hvornår det sker da mange faktorer spiller ind. Man må bruge sine øjne og gode mavefornemmelse.
  4. Når massen er begyndt at tykne, rør da smør og citronskal i og fortsæt med at røre jævnligt i ca 5 min mere.
  5. Hæld så den varme creme på skoldede glas og luk låget på glasset med det samme (dette er fordi der ellers dannes en hinde på cremen)
  6. Når de er kølet lidt ned, sæt dem i køleskabet i minimum 5 timer, helst natten over. Cremen tykner af sig selv når den bliver kølet ned.
Lemon curd på glas


For at se min opskrift på lækre cupcakes med lemon curd se her!


Kast dig ud i det!

1 kommentar:

  1. Jeg elsker lemon curd og det har jeg lært af din mor!
    Vi laver kager hver sommer med lemon curd og jordbær. Et must i sommerheden.
    KH Ane

    SvarSlet