torsdag den 28. maj 2020

Nem hæklet karklud

Nem hæklet karklud, opskrift, Dish cloth crochet pattern, easy, V

Jeg har lavet et bjerg af hæklede karklude. Billedet viser kun en brøkdel af det bugnende lager. Men denne opskrift er den nemmeste og er rigtig pæn. Den er lavet i et enkelt V mønster. Sidder du og mangler en nem opskrift, så kast dig ud i denne!

Jeg bruger Rainbow 8/4 bomuldsgarn, men du kan sagtens bruge et andet mærke. Jeg bruger det fordi det er billigt og har en god lang løbelængde.

Til det garn bruger jeg en hæklenål på 3,5 mm. Tilpas nålestørrelsen og opskriften hvis du bruger noget tykkere garn.

Inden jeg tager kludene i brug lægger jeg dem i en balje med koldt vand i 24 timer. Gerne med et skvæt lagereddike som holder på garnfarven. Det mætter dem, og de suger meget bedre end hvis man bruger dem med det samme.



Karklud i V mønster

Til denne opskrift skal du bruge et lige antal masker. Jeg starter med 50 luftmasker.

1: Lav 1 stangmaske i 4. luftmaske fra krogen. *Spring en luftmaske over og lav 2 stangmasker i næste luftmaske*. Gentag fra * til* rækken ud.

2: Lav 3 luftmasker og vend. Lav 1 stangmaske i det første V. Ikke i selve masken, men under masken (se billedet nedenfor). Lav 2 stangmasker i næste V og fortsæt med det rækken ud.

Gentag derefter række 2 indtil kluden er den ønskede størrelse. Jeg hækler en runde med halve stangmasker hele vejen rundt om kluden så kanten bliver fast og pæn. Husk at hækle 2 masker i hjørnemaskerne så hjørnerne ikke krøller.

Nem hæklet karklud, opskrift, Dish cloth crochet pattern, easy, V
Starten på en ny række
Nem hæklet karklud, opskrift, Dish cloth crochet pattern, easy, V



Er du ligesom jeg og foretrækker du hækleopskrifter på engelsk, så kommer den her:

Dishcloth in V pattern

1: Chain 50 and DC in 4th chain from hook. *Skip 1 chain and DC 2 in next chain*. Repeat * to * across the row

2: Chain 3 and turn. 1 DC in the first V. *2 DC in next V*. Repeat * to * across the row.

Repeat row 2 until finished size. HDC around the whole thing adding extra stitches to the corners so they don't curl.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar