torsdag den 21. januar 2021

Fiesta tæppe

Store hjemmelavede projekter er hårde og sjove at lave! Når jeg er i gang med at lave et stort projekt, går jeg oftest igennem mange faser i løbet af processen. Frustration, stress, succes-følelser når jeg regner opskriften ud eller lærer noget nyt, afmagt, afslappet meditation ved gentagelse på gentagelse af de samme sting og storslået lykke når det er færdigt. 

Efter det færdige produkt ligger foldet sammen og klart til at blive givet væk (i dette tilfælde til min søster og hendes familie), så når jeg den sidste følelse: Savn. Alle kender nok den følelse, når man er færdig med en virkelig god bog, og man ville ønske den varede 5 kapitler til. "Hvad skal jeg NU lave?!"

Fiesta tæppet er måske det største projekt jeg nogensinde har kastet mig ud i. Jeg har ikke delt selve processen her på bloggen, men her er det færdige tæppe! Det er blevet så flot, hvis jeg selv skal sige det. 

Hæklet tæppe, Fiesta, Tinna, Crochet blanket, Afghan,


Hæklet tæppe, Tinna, Fiesta, Crochet blanket, Afghan

Det er lavet efter DENNE opskrift af Tinna, som jeg før har anbefalet her på bloggen. Opskriften er virkelig god, meget omfattende, og ikke for begyndere. Jeg har hæklet med Drops Cotton Merino på en 4mm nål.

Jeg har lært flere ting i processen med dette tæppe. For første gang nogen sinde har jeg blokket alle dele inden det er hæklet sammen. At blokke strik/hæklede ting betyder at lægge det i blød i koldt vand, forsigtigt presse vandet fra (uden at vride), og derefter brede det ud på blokking-måtter og sætte rustfri nåle i. På denne måde tvinger man det man har strikket eller hæklet til at flade ud, og tørre i den form og størrelse man ønsker. Det gør det mere blødt, giver det bedre fald, og retter eventuelle skæve eller lidt for stramme masker ud. Det giver et fladt og pænt resultat. At blokke alle de mange dele i dette tæppe tog virkelig lang tid. Men det var det værd! Resultatet blev virkelig derefter. 

Mest af alt tager jeg én ting med mig. Montering, finishing, blokking, hæftede ender - alle de ting som tager tid og jeg ofte mest har lyst til at springe over for at blive færdig, kan gøre en kæmpe forskel hvis man tager sig tid til det.

Pyha, endelig færdig og hurra for et dejligt tæppe, som kan bruges til at hygge, bygge hule med, tager lur under og alt det der.


4 kommentarer:

  1. Ja, hvor ER det smukt! 🥰 Kan godt forstå, at du er stolt og tilfreds.
    Mange glade hilsner fra Jane

    SvarSlet
  2. Altså, kære Lea. Du overgår dig selv gang på gang, men dette må være svendeprøven. Jeg fatter ikke man kan lave så kompliceret tæppe i hånden. Men jo - det kan du! Og jeg elsker din refleksion over processen - imponerende indsats og du har hæklet så megen kærlighed ind i det. Tusind tak. KH Ane

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ane! Det føltes helt klart som en svendeprøve. Jeg tror at jeg bestemmer selv at jeg bestod :o)
      Knus herfra!

      Slet