søndag den 13. januar 2013

Kaffekrave af silke

Da jeg skulle lave julegaver i år prøvede jeg noget nyt. Jeg har længe gerne ville lave en kaffekrave (coffee cozy), som man kan sætte på sin købe-kaffekop så man ikke brænder fingrene. Det er som om at det projekt længe har ligget og luret i baghovedet, og det kom altså til live da jeg skulle lave en gave til min kusine Julie.

Det er ikke et svært projekt! Du skal bare kunne tæmme en symaskine og lette broderi-sting, og så er det ellers bare at komme i gang.

Kaffekrave med broderi

Se mine fif til en kaffekrave ved at klikke på linket herunder:

Kaffekrave af silke med broderi


Du skal først og fremmest skaffe en skabelon. Der findes et væld på internettet, bare søg på "coffee cozy template" eller "coffee sleeve template".

Derudover skal du bruge:

- Et stykke stof til foer
- Et stykke stof til yderstoffet (her silke)
- Pladevat
- Symaskine og tråd
- Broderitråd og en spids nål (helst chenille nål)
- Vanishing tekstilpen
- Water soluble fabric stabilizer


Eftersom jeg valgte at bruge silke til yderstoffet, har jeg også brugt et stykke "fabric stabilizer". Når man arbejder med et mere sart stykke stof som ikke må beskadiges er det en stor hjælp. "Water soluble fabric stabilizer" er et stykke hvidt stof der lægges over stoffet der broderes på, og derefter kan det fjernes med varmt vand. Det er meget smart! 

Hvis du vælger at bruge normalt bomuldsstof til dit yderstof kan du springe "fabric stabilizeren" over!

Først skal der broderes på yderstoffet. Læg et stykke "fabric stabilizer" over stoffet og spænd begge fast i en broderiramme. Skriv eller tegn derefter med en tekstilpen dét du gerne vil brodere.

Kaffekrave med broderi DIY

Broder motivet. Til bogstaver som på billedet synes jeg, at "stem stitch" er et utrolig velegnet sting. På hver side af navnet broderede jeg også en lille blomsterlignende ting af 4 "bullion stitch" og "colonial knots"

Kaffekrave med broderi DIY 2

Når du har broderet dit motiv færdig kan du klippe det overskydende "fabric stabilizer af" og skyle stoffet i lunkent vand. På denne måde fjernes de sidste rester af "stabilizer". Lad derefter stoffet tørre.

Stryg yderstof og foer. Klip derefter 1 stykke foer efter skabelonen, 1 stykke silke med motivet centreret og 1 stykke pladevat.

Foer og yderstof ries i kanten. Læg nu pladevatten nederst, yderstoffet med retsiden opad og øverst lægges foer med retsiden nedad. Sæt knappenåle i og sy delene sammen. Husk dog at efterlade et par cm åbent så den kan vendes.

Når kraven er vendt kan du med strygejernet ved lav varme presse kanterne. Herefter sys der hele vejen rundt i kanten og den sidste åbning lukkes.

Du kan nu sy en trykknap i eller sy kraven sammen så den blot skal hives op om koppen (anbefales).

Kaffekrave med broderi

God kaffe-pause!

3 kommentarer:

  1. Yessss det er jo genialt med sådan en varmekrave
    Kram fra mig næsten mor

    SvarSlet
  2. Hej Lea!

    Hvor køber du dit stabilizer?

    Knus :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har købt mit på amazon. Men du kan evt lede lidt på nettet og se om ikke der er andre steder der sælger det. God jagt! :-)

      Slet